dunia tidak kekal


inilah slah satu tanda2 kekuasaan Allah ta'ala;
Sbrpa hebatnya agungnya Jagat Raya Bumi dan seisinya pasti bakal rusak (fana),

Dan Allah maha Kekal (Baqa) mustahil allah itu rusak (Fana)

..."Segenap yang diBumi akan Musnah. Dan wajah Tuhanmu akan tinggal tetap (baqa) selamanya, Allah mmpunyai kebesaran dan Kemuliaan." (Q.s Ar Rahman: 26-27)
 
‎"Dan Demikianlah kami prlihatkan kpd Ibrahim tanda2 keagungan yg trdapat dilangit dan diBumi dan kami meperlihatkannya agar ibrahim itu trmasuk Orng2 yg yakin."

"Ktika malam telah mnjadi gelap, dia (ibrahim) melihat sbuah bintang lalu ibrah...im brkata:
"inikah Tuhan ku", tetapi takala bintang itu tnggelam dia brkata: " Saya tidak suka kpd yg tenggelam."

Kmudian takala dia mlihat Bulan terbit dia brkata:
"inikah Tuhan ku", tetapi setelah Bulan itu terbenam dia berkata:
"Sesungguhnya jika Tuhanku tidak memberi petunjuk kepdaku, pastilah aku trmasuk Orng2 yg sesat."

"Kemudian takala dia melihat Matahari terbit ibrahim brkata:
"Inikah Tuhanku,yg lebih besar", maka takala Matahari itu telah terbenam ibrahim pun brkata:
"Hai kaumku, Sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yg kamu persekutukan."

"Sesungguhnya aku Mnghadapi diriku kepada Tuhan yg menciptakan langit dan Bumi dgn Cenderung kepada agama yg Benar, dan aku bukanlah Termasuk Orng2 yg Mmpersekutukan Tuhan." (Q.s Al An'am: 75-79)
 
 

0 comments: